Refleksje o obrazie „Dziewica Orleańska” Jana Matejki
Dziewica Orleańska Jana Matejki – największy przestrzennie i najważniejszy dla Mistrza obraz historyczny.
Matejko zaczął malować swój cykl, wielkich obrazów historycznych, by zrealizować pewien program ideowy – program bardziej z dziedziny „ducha”, aniżeli z dziedziny sztuki. Polski nie było wtedy na mapach świata. Polacy musieli udawać poddanych pruskich, carskich, cesarskich … poddanych innym, obcym … ludzi bez swojej Ojczyzny. Każdy inteligentny patriota szukał wtedy właściwego dla siebie sposobu walki o Polskę, o Polaków, o szansę odrodzenia się naszego Narodu. Nieudane powstania były świadectwem tego, że siły militarnej nie zbierzemy na tyle, by pokonać samodzielnie, choćby jednego z ciemiężców.
Najważniejszy jednak był „Duch”, była wola, było przekonanie, że przyjdzie czas, sprzyjająca okoliczność i trzeba być mądrym, i przygotowanym pod każdym względem.
O tym, jakie być powinno to przygotowanie duchowe i militarne, opowiadał obrazami Matejko. Chciał, by poprzez przypomnienie dawnych dziejów, nie upadać w zwątpienie, by zbroić się militarnie i gotować fizycznie, i ekonomicznie, by jednoczyć się w działaniu oraz by wierzyć, by wiedzieć, że istnieją też cuda! – że Bóg ingeruje w dzieje świata na swój sposób i nie wolno tej ingerencji przegapić …
Tak malował, tak mówił i sam – przybierając np. postać „Stańczyka” – dawał świadectwo możliwości wcielenia się, przemiany. Aby każdy Polak mógł rozszyfrować treści jego obrazów oraz treści znaków, które Polakom dawał w dziejach i na pewno da jeszcze – opatrzność Boża.
Matejko malując, nie poszukiwał analogii, nie mamił symbolami, nie tworzył swoistego języka dla twórczości własnej, lecz był doskonały malarsko poprzez działanie wprost … precyzyjny odtwórczo, pewny swej ręki – jak wybitny szermierz – wiedział i widział to, co malował i nie musiał zastępować prostoty wypowiedzi, jednoznaczności treści, pokrętną metaforą znaków malarskich.
U Matejki – „Człowiek” znaczy człowiek, „lęk” to lęk, a „Zwycięstwo” zawsze ma podniesione czoło i łopoczący na wietrze sztandar.
„Dziewica Orleańska” była najważniejsza, bo uosabiała boski cud … była znakiem opatrzności, a dla Polaków, miała być sygnałem do działania, do – w końcu – sprawienia cudu.
Obraz ten, miał odnowić wiarę, … „że cuda się zdarzają” i tak, jak w dziejach Francji, tak i w naszej historii znajdą się osoby, które Bóg namaści do przywrócenia siły w Narodzie … kolejny raz, jeszcze raz, ale już w nowym wymiarze i z sukcesem.
Obraz nie odniósł jednak spodziewanego efektu. Krytyka źle oceniła dzieło. Obraz miał być darem dla Francji, lecz żadna z organizacji polskich, nie podjęła idei.
Czytaj więcej
Polecane artykuły
Warsztaty z Laureatem – Scena dla talentów
Utwory z koncertu będącego częścią „Warsztatów z laureatem” – czyli cyklu zajęć uznanych artystów z młodymi skrzypkami.
Karol Lipiński – wirtuoz i twórca
Reportaż o polskim skrzypku i kompozytorze, który na scenie stawał w szranki z Niccolo Paganinim.
„GIGUE op. 23” – HENRYK WIENIAWSKI
Henryk Wieniawski — Gigue op. 23 Utwór w wykonaniu: Malwina Kotz — skrzypce, Robert Napieralski — organy. Fara Poznańska — lipiec 2015
Warsztaty z Laureatem – Keiko Urushihara
Reportaż zrealizowany w czasie pobytu w lipcu 2015 roku w Poznaniu Keiko Urushihara — zwyciężczyni VIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego, by podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem z młodymi muzykami.
Renowacja grobu Józefa Wieniawskiego
Józef Wieniawski – polski kompozytor, nauczyciel, wirtuoz – mieszkał, a w 1912 roku zmarł w Brukseli i tam został pochowany. Brat wybitnego, XIX-wiecznego skrzypka — Henryka Wieniawskiego. Do dziś, na Cmentarzu Ixelles, znajduje się Jego nagrobek, który w 2016 roku został poddany renowacji, między innymi dzięki staraniom Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu.
Skrzypce – osobliwości tworu doskonałego
Ten film to kolejna próba zastanowienia się, dlaczego skrzypce uchodzą za przedmiot – instrument doskonały.
„Dziewica Orleańska” Jana Matejki – konserwacja obrazu
Dziewica Orleańska Jana Matejki Konserwacja dzieł sztuki, obrazów malarskich wymaga specjalnych umiejętności. Trzeba być artystą, by poczuć to, co czuł twórca dzieła, gdy je tworzył. Trzeba odkryć jakoby, przeżycia twórcy podczas pracy nad obrazem. Konserwacja wymaga...
Skrzypce – harmonia doskonałości
Gdzie i kiedy pojawiły się skrzypce, pozostaje do dziś niewyjaśnioną zagadką. Najczęściej za ich ojczyznę uważa się Włochy, ale istnieje też teoria o polskim rodowodzie skrzypiec. Nie rozstrzygając, skąd pochodzą, możemy z całą pewnością powiedzieć, że nie powstały od razu. Ich powstanie było wynikiem długo trwającej ewolucji, a dziś odnajdujemy jedynie niektóre ogniwa tego procesu.
Skrzypce – instrument wielowymiarowy
Skrzypce - instrument wielowymiarowy Wielu znawców, z wielu dziedzin związanych z muzyką i nie tylko z nią, mówiło już, że skrzypce to specjalny, spośród innych, instrument muzyczny.Jest tak nie tylko dlatego, że mają one ton podobny do głosu człowieka. Mają też...
„Dziewica Orleańska według Jana Matejki” – film dokumentalny
Konserwacja obrazu, wielkiego obrazu, to specjalny czas ... to wielkie wydarzenie. Tak też było z konserwacją obrazu Jana Matejki „Dziewica Orleańska”, który znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu, w Galerii Rogalińskiej. Obrazu ważnego dla twórcy,...
Sztuka skrzypcowa Karola Lipińskiego
Fascynującym zagadnieniem dla dzisiejszego wykonawcy jest próba odpowiedzi na nurtujące go pytanie: jak grali dawni mistrzowie? O ileż łatwiejsza jest ocena gry wirtuozów początku XX stulecia, którzy mogli swój kunszt muzyczny zarejestrować na wchodzących wówczas do użycia płytach woskowych.