Warsztaty z Laureatem – Keiko Urushihara
Warsztaty z Laureatem – Keiko Urushihara — reportaż
Keiko Urushihara
(ur. 16 kwietnia 1963 roku w Tokio)
Zdobywczyni pierwszej nagrody w VIII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego w 1981 roku, w Poznaniu.
Keiko Urushihara (ur. 16 kwietnia 1963 roku w Tokio) w czwartym roku życia rozpoczęła naukę gry na fortepianie, a po roku — na skrzypcach. Jej pierwszymi nauczycielami byli profesorowie Yasushi Abe, Yuji Tohgi i Saburo Sumi. W 1977 roku przeszła pod opiekę prof. Yoshio Unno. W 1982 roku została absolwentką Narodowego Uniwersytetu Sztuk Pięknych i Muzyki w Tokio.
W 1974 roku otrzymała I nagrodę w szkolnym konkursie zachodniej Japonii (28th All-Japan Student Music Concours). W 1977 roku wykonała I Koncert skrzypcowy N. Paganiniego z Orkiestrą Filharmoniczną w Osace. W 1978 roku zdobyła III nagrodę w 47. Japońskim Konkursie Muzycznym czasopisma „Mainichi” i korporacji medialnej N.H.K.
Jako osiemnastoletnia uczennica średniej szkoły muzycznej przynależnej do Tokyo University of Arts, zdobyła pierwszą nagrodę oraz sześć innych laurów w VIII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego w 1981 roku, jako najmłodsza skrzypaczka oraz pierwsza Japonka w historii tego konkursu. Karierę muzyczną rozpoczęła rok później, już jako studentka Tokyo University of Arts. W 1986 roku, jako członkini Halley String Quartet, została uhonorowana pierwszą nagrodą oraz Hideo Saito Prize w konkursie muzyki kameralnej Min’on Music Competition.
Keiko Urushihara występuje w Japonii i za granicą, koncertuje na znaczących międzynarodowych festiwalach muzycznych i uczestniczy w licznych kursach mistrzowskich. Współpracowała ze znanymi dyrygentami i orkiestrami, m.in. Vladimirem Spivakovem, Ervinem Lukacsem, Jiri Belohlavkiem, Ferdinandem Leitnerem, Heinrichem Schiffem, Węgierską Fllharmonią Narodową, Słowacką Filharmonią oraz Wiedeńską Symfoniczną Orkiestrą Radiową. Artystka daje wiele recitali i koncertów muzyki kameralnej.
Urushihara ma w swoim dorobku wiele zarejestrowanych płyt. Nagrała m.in. wszystkie sonaty skrzypcowe L. van Beethovena, następnie w 2012 roku wykonała je na koncercie w ciągu jednego dnia. Wydarzenie to odbiło się szerokim echem na świecie. Było również transmitowane przez Internet. W 2011 roku świętowała 30. rocznicę swojego debiutu i z tej okazji wydała płytę z nagraniami utworów J. S. Bacha na skrzypce solo wspólnie z Japan Acoustic Records. Krążek ten zdobył tytuł „“Most Recommended CD”. Ze swoją siostrą Asako Urushiharą zarejestrowała również album „Violin Duo”, który zdobył na Festiwalu Sztuki w 2014 roku nagrodę “Excellent Recording Award”, ufundowaną przez Agencję Kultury.
Niezmiennie wysokim poziomem występów oraz swoim zaangażowaniem zdobyła zaufanie nie tylko melomanów, ale przede wszystkim dyrygentów i muzyków orkiestrowych. Artystka poświęca również swoją energię i czas na kształcenie młodych muzyków. Obecnie jest gościnnym profesorem w Kunitachi College of Music oraz wykładowcą specjalnym w Toho Gakuen College.
Film
W lipcu 2015 roku do Poznania przyjechała Keiko Urushihara — zwyciężczyni VIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego, by podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem z młodymi muzykami.
Warsztaty z Laureatem to idea realizowana przez Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Jest to cykl spotkań uznanych skrzypków, laureatów Międzynarodowych Konkursów Skrzypcowych im. Henryka Wieniawskiego z młodymi muzykami, którzy chcą rozwijać swój talent.
Obecni mistrzowie, dla których często wygrana w Konkursie była początkiem kariery koncertowej, przyjeżdżają, by spotkać się młodymi skrzypkami, by dzielić się z nimi swoją wiedzą i doświadczeniem.
W trakcie warsztatów mistrz, słuchając i oglądając młodych, utalentowanych artystów, odkrywa w nich muzykę oraz najdoskonalsze sposoby wydobywania jej na zewnątrz – dla widzów / słuchaczy. Muzyka i jej wyraz są bowiem najważniejsze. Jest jeszcze ton, który skrzypek musi odnaleźć w sobie i w swoim instrumencie, zrozumienie dzieła, ukrytych w nim emocji oraz umiejętność projekcji ich poprzez siebie i muzykę, na zewnątrz, dla innych ludzi. Trzeba to zrobić tak, by uwieść słuchaczy, by znaleźć z nimi wspólnotę przeżyć. Często tajemnica tkwi w szczegółach, w elementach techniki gry, niekiedy w postawie, świadomości własnego ciała, zrozumieniu dźwięków, intencji kompozytora,…
Podczas warsztatów mistrzowie starają się, więc odkrywać z uczniami swoją i ich muzykalność, swój i ich wyraz, najlepszy sposób interpretacji i wykonania dzieła. Pomagają młodym muzykom, wychodząc od swojej wiedzy, doświadczeń i przemyśleń, znaleźć ich własne, indywidualne rozumienie muzyki.
Tym razem swoją wiedzą i doświadczeniem z młodymi muzykami dzieliła się Keiko Urushihara – Laureatka VIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego, który odbył się w 1981 roku.
Reportaż zrealizowany dzięki współpracy z
Polecane artykuły
Warsztaty z Laureatem – Scena dla talentów
Utwory z koncertu będącego częścią „Warsztatów z laureatem” – czyli cyklu zajęć uznanych artystów z młodymi skrzypkami.
Karol Lipiński – wirtuoz i twórca
Reportaż o polskim skrzypku i kompozytorze, który na scenie stawał w szranki z Niccolo Paganinim.
„GIGUE op. 23” – HENRYK WIENIAWSKI
Henryk Wieniawski — Gigue op. 23 Utwór w wykonaniu: Malwina Kotz — skrzypce, Robert Napieralski — organy. Fara Poznańska — lipiec 2015
Renowacja grobu Józefa Wieniawskiego
Józef Wieniawski – polski kompozytor, nauczyciel, wirtuoz – mieszkał, a w 1912 roku zmarł w Brukseli i tam został pochowany. Brat wybitnego, XIX-wiecznego skrzypka — Henryka Wieniawskiego. Do dziś, na Cmentarzu Ixelles, znajduje się Jego nagrobek, który w 2016 roku został poddany renowacji, między innymi dzięki staraniom Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu.
Skrzypce – osobliwości tworu doskonałego
Ten film to kolejna próba zastanowienia się, dlaczego skrzypce uchodzą za przedmiot – instrument doskonały.
„Dziewica Orleańska” Jana Matejki – konserwacja obrazu
Dziewica Orleańska Jana Matejki Konserwacja dzieł sztuki, obrazów malarskich wymaga specjalnych umiejętności. Trzeba być artystą, by poczuć to, co czuł twórca dzieła, gdy je tworzył. Trzeba odkryć jakoby, przeżycia twórcy podczas pracy nad obrazem. Konserwacja wymaga...
Skrzypce – harmonia doskonałości
Gdzie i kiedy pojawiły się skrzypce, pozostaje do dziś niewyjaśnioną zagadką. Najczęściej za ich ojczyznę uważa się Włochy, ale istnieje też teoria o polskim rodowodzie skrzypiec. Nie rozstrzygając, skąd pochodzą, możemy z całą pewnością powiedzieć, że nie powstały od razu. Ich powstanie było wynikiem długo trwającej ewolucji, a dziś odnajdujemy jedynie niektóre ogniwa tego procesu.
Skrzypce – instrument wielowymiarowy
Skrzypce - instrument wielowymiarowy Wielu znawców, z wielu dziedzin związanych z muzyką i nie tylko z nią, mówiło już, że skrzypce to specjalny, spośród innych, instrument muzyczny.Jest tak nie tylko dlatego, że mają one ton podobny do głosu człowieka. Mają też...
Refleksje o obrazie „Dziewica Orleańska” Jana Matejki
Dziewica Orleańska Jana Matejki – największy przestrzennie i najważniejszy dla Mistrza obraz historyczny. Matejko zaczął malować swój cykl, wielkich obrazów historycznych, by zrealizować pewien program ideowy - program bardziej z dziedziny „ducha”, aniżeli z dziedziny...
„Dziewica Orleańska według Jana Matejki” – film dokumentalny
Konserwacja obrazu, wielkiego obrazu, to specjalny czas ... to wielkie wydarzenie. Tak też było z konserwacją obrazu Jana Matejki „Dziewica Orleańska”, który znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu, w Galerii Rogalińskiej. Obrazu ważnego dla twórcy,...
Sztuka skrzypcowa Karola Lipińskiego
Fascynującym zagadnieniem dla dzisiejszego wykonawcy jest próba odpowiedzi na nurtujące go pytanie: jak grali dawni mistrzowie? O ileż łatwiejsza jest ocena gry wirtuozów początku XX stulecia, którzy mogli swój kunszt muzyczny zarejestrować na wchodzących wówczas do użycia płytach woskowych.