Warsztaty z Laureatem – Keiko Urushihara

Kultura, Wideo

Warsztaty z Laureatem – Keiko Urushihara — reportaż

Keiko Urushihara

(ur. 16 kwietnia 1963 roku w Tokio)

Zdobywczyni pierwszej nagrody w VIII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego w 1981 roku, w Poznaniu.

Keiko Urushihara (ur. 16 kwietnia 1963 roku w Tokio) w czwartym roku życia rozpoczęła naukę gry na fortepianie, a po roku — na skrzypcach. Jej pierwszymi nauczycielami byli profesorowie Yasushi Abe, Yuji Tohgi i Saburo Sumi. W 1977 roku przeszła pod opiekę prof. Yoshio Unno. W 1982 roku została absolwentką Narodowego Uniwersytetu Sztuk Pięknych i Muzyki w Tokio.

W 1974 roku otrzymała I nagrodę w szkolnym konkursie zachodniej Japonii (28th All-Japan Student Music Concours). W 1977 roku wykonała I Koncert skrzypcowy N. Paganiniego z Orkiestrą Filharmoniczną w Osace. W 1978 roku zdobyła III nagrodę w 47. Japońskim Konkursie Muzycznym czasopisma „Mainichi” i korporacji medialnej N.H.K.

Jako osiemnastoletnia uczennica średniej szkoły muzycznej przynależnej do Tokyo University of Arts, zdobyła pierwszą nagrodę oraz sześć innych laurów w VIII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego w 1981 roku, jako najmłodsza skrzypaczka oraz pierwsza Japonka w historii tego konkursu. Karierę muzyczną rozpoczęła rok później, już jako studentka Tokyo University of Arts.  W 1986 roku, jako członkini Halley String Quartet, została uhonorowana pierwszą nagrodą oraz Hideo Saito Prize w konkursie muzyki kameralnej Min’on Music Competition.

Keiko Urushihara występuje w Japonii i za granicą, koncertuje na znaczących międzynarodowych festiwalach muzycznych i uczestniczy w licznych kursach mistrzowskich. Współpracowała ze znanymi dyrygentami i orkiestrami, m.in. Vladimirem Spivakovem, Ervinem Lukacsem, Jiri Belohlavkiem, Ferdinandem Leitnerem, Heinrichem Schiffem, Węgierską Fllharmonią Narodową, Słowacką Filharmonią oraz Wiedeńską Symfoniczną Orkiestrą Radiową. Artystka daje wiele recitali i koncertów muzyki kameralnej.

Urushihara ma w swoim dorobku wiele zarejestrowanych płyt. Nagrała m.in. wszystkie sonaty skrzypcowe L. van Beethovena, następnie w 2012 roku wykonała je na koncercie w ciągu jednego dnia. Wydarzenie to odbiło się szerokim echem na świecie. Było również transmitowane przez Internet. W 2011 roku świętowała 30. rocznicę swojego debiutu i z tej okazji wydała płytę z nagraniami utworów J. S. Bacha na skrzypce solo wspólnie z Japan Acoustic Records. Krążek ten zdobył tytuł „“Most Recommended CD”. Ze swoją siostrą Asako Urushiharą zarejestrowała również album „Violin Duo”, który zdobył na Festiwalu Sztuki w 2014 roku nagrodę “Excellent Recording Award”, ufundowaną przez Agencję Kultury.

Niezmiennie wysokim poziomem występów oraz swoim zaangażowaniem zdobyła zaufanie nie tylko melomanów, ale przede wszystkim dyrygentów i muzyków orkiestrowych. Artystka poświęca również swoją energię i czas na kształcenie młodych muzyków. Obecnie jest gościnnym profesorem w Kunitachi College of Music oraz wykładowcą specjalnym w Toho Gakuen College.

Film

W lipcu 2015 roku do Poznania przyjechała Keiko Urushihara — zwyciężczyni VIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego, by podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem z młodymi muzykami.

Warsztaty z Laureatem to idea realizowana przez Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Jest to cykl spotkań uznanych skrzypków, laureatów Międzynarodowych Konkursów Skrzypcowych im. Henryka Wieniawskiego z młodymi muzykami, którzy chcą rozwijać swój talent.

Obecni mistrzowie, dla których często wygrana w Konkursie była początkiem kariery koncertowej, przyjeżdżają, by spotkać się młodymi skrzypkami, by dzielić się z nimi swoją wiedzą i doświadczeniem.

W trakcie warsztatów mistrz, słuchając i oglądając młodych, utalentowanych artystów, odkrywa w nich muzykę oraz najdoskonalsze sposoby wydobywania jej na zewnątrz – dla widzów / słuchaczy. Muzyka i jej wyraz są bowiem najważniejsze. Jest jeszcze ton, który skrzypek musi odnaleźć w sobie i w swoim instrumencie, zrozumienie dzieła, ukrytych w nim emocji oraz umiejętność projekcji ich poprzez siebie i muzykę, na zewnątrz, dla innych ludzi. Trzeba to zrobić tak, by uwieść słuchaczy, by znaleźć z nimi wspólnotę przeżyć. Często tajemnica tkwi w szczegółach, w elementach techniki gry, niekiedy w postawie, świadomości własnego ciała, zrozumieniu dźwięków, intencji kompozytora,…

Podczas warsztatów mistrzowie starają się, więc odkrywać z uczniami swoją i ich muzykalność, swój i ich wyraz, najlepszy sposób interpretacji i wykonania dzieła. Pomagają młodym muzykom, wychodząc od swojej wiedzy, doświadczeń i przemyśleń, znaleźć ich własne, indywidualne rozumienie muzyki.

Tym razem swoją wiedzą i doświadczeniem z młodymi muzykami dzieliła się Keiko Urushihara – Laureatka VIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego, który odbył się w 1981 roku.

Reportaż zrealizowany dzięki współpracy z

Polecane artykuły

Renowacja grobu Józefa Wieniawskiego

Renowacja grobu Józefa Wieniawskiego

Józef Wieniawski – polski kompozytor, nauczyciel, wirtuoz – mieszkał, a w 1912 roku zmarł w Brukseli i tam został pochowany. Brat wybitnego, XIX-wiecznego skrzypka — Henryka Wieniawskiego. Do dziś, na Cmentarzu Ixelles, znajduje się Jego nagrobek, który w 2016 roku został poddany renowacji, między innymi dzięki staraniom Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu.

czytaj dalej

Skrzypce – harmonia doskonałości

Gdzie i kiedy pojawiły się skrzypce, pozostaje do dziś niewyjaśnioną zagadką. Najczęściej za ich ojczyznę uważa się Włochy, ale istnieje też teoria o polskim rodowodzie skrzypiec. Nie rozstrzygając, skąd pochodzą, możemy z całą pewnością powiedzieć, że nie powstały od razu. Ich powstanie było wynikiem długo trwającej ewolucji, a dziś odnajdujemy jedynie niektóre ogniwa tego procesu.

czytaj dalej
Skrzypce – instrument wielowymiarowy

Skrzypce – instrument wielowymiarowy

Skrzypce - instrument wielowymiarowy Wielu znawców, z wielu dziedzin związanych z muzyką i nie tylko z nią, mówiło już, że skrzypce to specjalny, spośród innych, instrument muzyczny.Jest tak nie tylko dlatego, że mają one ton podobny do głosu człowieka. Mają też...

czytaj dalej
Refleksje o obrazie „Dziewica Orleańska” Jana Matejki

Refleksje o obrazie „Dziewica Orleańska” Jana Matejki

Dziewica Orleańska Jana Matejki – największy przestrzennie i najważniejszy dla Mistrza obraz historyczny. Matejko zaczął malować swój cykl, wielkich obrazów historycznych, by zrealizować pewien program ideowy - program bardziej z dziedziny „ducha”, aniżeli z dziedziny...

czytaj dalej
Sztuka skrzypcowa Karola Lipińskiego

Sztuka skrzypcowa Karola Lipińskiego

Fascynującym zagadnieniem dla dzisiejszego wykonawcy jest próba odpowiedzi na nurtujące go pytanie: jak grali dawni mistrzowie? O ileż łatwiejsza jest ocena gry wirtuozów początku XX stulecia, którzy mogli swój kunszt muzyczny zarejestrować na wchodzących wówczas do użycia płytach woskowych.

czytaj dalej
3
0
0
1