Karol Lipiński – wirtuoz i twórca
Reportaż zrealizowany w grudniu 2011 roku we Wrocławiu w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego w czasie obchodów 150-tej rocznicy śmierci patrona.
Karol Lipiński
(ur. 30 października 1790 w Radzyniu Podlaskim, zm. 16 grudnia 1861 w Urłowie)
Polski skrzypek, kompozytor i pedagog.
Paganini zapytany kiedyś – kto według niego jest najlepszym skrzypkiem na świecie, odpowiedział wymijająco: „Nie wiem kto jest najlepszy, ale Lipiński ma na pewno drugie miejsce”.
Karol Lipiński od wczesnego dzieciństwa zdradzał wybitne zdolności muzyczne. Gry na skrzypcach uczył się od piątego roku życia – początkowo od ojca Feliksa (1765-1847) – kapelmistrza orkiestry w majątku Potockich w Radzyniu Podlaskim. Po przeniesieniu się Lipińskich w 1799 r. do Lwowa grał w orkiestrze prowadzonej przez ojca w domu Adama Starzeńskiego oraz w zespołach kameralnych. Pod koniec 1809 r. Lipiński został zaangażowany na stanowisko koncertmistrza orkiestry teatru niemieckiego we Lwowie. We Lwowie mieszkał przez 40 lat do 1839 r., pracując jako dyrygent, a potem dyrektor orkiestry. Tam też powstała zdecydowana większość jego kompozycji, m.in. 3 symfonie (Es-dur, B-dur, Uwertura D-dur), trzy koncerty skrzypcowe, kaprysy, polonezy oraz kilka śpiewogier („oper).
W roku 1814 wyjechał do Wiednia, aby poznać sławnego wówczas niemieckiego skrzypka-wirtuoza Ludwika Spohra. Po tym spotkaniu postanowił obrać karierę koncertującego skrzypka, zaś po powrocie do Lwowa porzucił pracę w teatrze i zajął się doskonaleniem gry na skrzypcach. Równocześnie komponował i zajmował się działalnością pedagogiczną.
Pod koniec października 1817 r. udał się na koncerty do Włoch. Spotkał się z Paganinim w 1818 r. (koncertowali razem dwukrotnie 17 kwietnia i 24 maja 1818 r.).
W latach 1819-1824 koncertował w Kijowie, Krakowie, Poznaniu, Berlinie, Lipsku i Wrocławiu, Wilnie, Krzemieńcu i Kamieńcu Podolskim. W tym czasie powstały kolejne, liczne jego utwory.
W 1823 r. koncertował w Kijowie wspólnie z Marią Szymanowską. Występował w Warszawie w grudniu 1827 i na początku 1828 r. dając sześć koncertów w Teatrze Narodowym, po których otrzymał nominację na pierwszego skrzypka Dworu Królewsko-Polskiego.
W 1829 r. podczas uroczystości koronacyjnych Mikołaja I, na które przybył również Paganini, obaj artyści koncertowali, wywołując w prasie warszawskiej gorącą polemikę na temat wyższości ich gry.
Lipiński po powrocie z Warszawy zaniechał koncertowania i poświęcił się pracy kompozytorskiej. W 1834 r. rozpoczął występy z nowym repertuarem w Warszawie i Poznaniu, a w 1835 roku udał się na półtoraroczną podróż artystyczną na Zachód.
W latach 1837-1839 poczynił starania o stanowisko koncertmistrza kapeli króla saskiego w Dreźnie, które otrzymał w 1839 r. Niemal do ostatnich dni swego życia jego działalność była związana z tym miastem. Współpracował z Richardem Wagnerem, przyjaźnił się z Robertem Schumannem. W Dreźnie powstały jego ostatnie utwory. Tutaj też rozwinął swoją działalność pedagogiczną, kształcąc wielu skrzypków i opiekując się młodymi talentami – między innymi Henrykiem Wieniawskim.
W 1845 Lipiński zakupił majątek Urłów koło Tarnopola. Artysta spędzał tam wakacje, a po przejściu na emeryturę przeniósł się do Urłowa na stałe i tam zmarł na astmę w 1861 roku.
Film
W reportażu, o fenomenie muzyki Lipińskiego oraz jego wirtuozerii, opowiadają profesorowie polskich uczelni muzycznych Sławomir Tomasik i Jarosław Pietrzak oraz dr Joanna Subel i dr Andrzej Ładomirski.
Utwory Karola Lipińskiego wykonują — Bartłomiej Nizioł, Robert Bachara, Andrzej Ładomirski i Jacek Ropski. Natomiast na skrzypcach Stradivarius “LIPIŃSKI” gra Vivaldiego, zaproszony do Polski, Frank Almond.
Reportaż powstał dzięki współpracy z Akademią Muzyczną we Wrocławiu oraz Wydziałem Kultury Urzędu Miejskiego Wrocławia, na zlecenie Narodowego Instytutu Audiowizualnego.
Galeria
Polecane artykuły
Warsztaty z Laureatem – Scena dla talentów
Utwory z koncertu będącego częścią “Warsztatów z laureatem” – czyli cyklu zajęć uznanych artystów z młodymi skrzypkami.
„GIGUE op. 23” – HENRYK WIENIAWSKI
Henryk Wieniawski — Gigue op. 23 Utwór w wykonaniu: Malwina Kotz — skrzypce, Robert Napieralski — organy. Fara Poznańska — lipiec 2015
Warsztaty z Laureatem – Keiko Urushihara
Reportaż zrealizowany w czasie pobytu w lipcu 2015 roku w Poznaniu Keiko Urushihara — zwyciężczyni VIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego, by podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem z młodymi muzykami.
Renowacja grobu Józefa Wieniawskiego
Józef Wieniawski – polski kompozytor, nauczyciel, wirtuoz – mieszkał, a w 1912 roku zmarł w Brukseli i tam został pochowany. Brat wybitnego, XIX-wiecznego skrzypka — Henryka Wieniawskiego. Do dziś, na Cmentarzu Ixelles, znajduje się Jego nagrobek, który w 2016 roku został poddany renowacji, między innymi dzięki staraniom Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu.
Skrzypce – osobliwości tworu doskonałego
Ten film to kolejna próba zastanowienia się, dlaczego skrzypce uchodzą za przedmiot – instrument doskonały.
“Dziewica Orleańska” Jana Matejki – konserwacja obrazu
Dziewica Orleańska Jana Matejki Konserwacja dzieł sztuki, obrazów malarskich wymaga specjalnych umiejętności. Trzeba być artystą, by poczuć to, co czuł twórca dzieła, gdy je tworzył. Trzeba odkryć jakoby, przeżycia twórcy podczas pracy nad obrazem. Konserwacja wymaga...
Skrzypce – harmonia doskonałości
Gdzie i kiedy pojawiły się skrzypce, pozostaje do dziś niewyjaśnioną zagadką. Najczęściej za ich ojczyznę uważa się Włochy, ale istnieje też teoria o polskim rodowodzie skrzypiec. Nie rozstrzygając, skąd pochodzą, możemy z całą pewnością powiedzieć, że nie powstały od razu. Ich powstanie było wynikiem długo trwającej ewolucji, a dziś odnajdujemy jedynie niektóre ogniwa tego procesu.
Skrzypce – instrument wielowymiarowy
Skrzypce - instrument wielowymiarowy Wielu znawców, z wielu dziedzin związanych z muzyką i nie tylko z nią, mówiło już, że skrzypce to specjalny, spośród innych, instrument muzyczny.Jest tak nie tylko dlatego, że mają one ton podobny do głosu człowieka. Mają też...
Refleksje o obrazie “Dziewica Orleańska” Jana Matejki
Dziewica Orleańska Jana Matejki – największy przestrzennie i najważniejszy dla Mistrza obraz historyczny. Matejko zaczął malować swój cykl, wielkich obrazów historycznych, by zrealizować pewien program ideowy - program bardziej z dziedziny „ducha”, aniżeli z dziedziny...
“Dziewica Orleańska według Jana Matejki” – film dokumentalny
Konserwacja obrazu, wielkiego obrazu, to specjalny czas ... to wielkie wydarzenie. Tak też było z konserwacją obrazu Jana Matejki „Dziewica Orleańska”, który znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu, w Galerii Rogalińskiej. Obrazu ważnego dla twórcy,...
Sztuka skrzypcowa Karola Lipińskiego
Fascynującym zagadnieniem dla dzisiejszego wykonawcy jest próba odpowiedzi na nurtujące go pytanie: jak grali dawni mistrzowie? O ileż łatwiejsza jest ocena gry wirtuozów początku XX stulecia, którzy mogli swój kunszt muzyczny zarejestrować na wchodzących wówczas do użycia płytach woskowych.