Warsztaty z Laureatem – Scena dla talentów

Kultura, Wideo

W listopadzie 2014 roku Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu zorganizowało kolejną edycję Warsztatów z Laureatem. Jest to w założeniu cykl spotkań uznanych skrzypków, laureatów Międzynarodowych Konkursów Skrzypcowych im. H. Wieniawskiego, z młodymi muzykami, którzy chcą rozwijać swoje talenty w zakresie gry na skrzypcach. W poprzednich edycjach “Warsztaty z laureatem” prowadziła Japonka Reiko Otani (laureatka II miejsca w roku 1996) oraz Piotr Pławner, współzwycięzca Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w roku 1991. W tej edycji Mistrzem spotykającym się z młodymi skrzypkami i przekazującym im swoje uwagi był laureat III nagrody VII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, ceniony w świecie pedagog wiolinistyki – prof. Zakhar Bron.

Wydarzeniem towarzyszącym „Warsztatom z Laureatem” był recital „SCENA DLA TALENTÓW”, w którego trakcie wystąpiły wybitne, nastoletnie uczennice prof. Zakhara Brona – Ellinor d’Melon i Mone Hattori.

W programie recitalu Mone Hattori znalazły się:

  • N. Paganini – Caprice No. 17 in E-flat major Op. 1 
  • E. Bloch – Sonata for violin and piano no. 1
  • R. Korsakov – The Golden Cockerel Fantasy “Le Coq d’Or” (arr. by Efrem Zimbalist)
  • G. Bizet – Carmen Fantasy (arr. by F. Waxman)

Ellinor d’Melon zagrała:

  • F. Schubert – Grand Duo for Violin and Piano in A Major
  • H. Wieniawski – Fantaisie brillante on themes from Gounod’s Faust Op. 20
  • P.I. Tchaikovsky – Souvenir d’un lieu cher for violin and piano Op. 42, No. 2 Scherzo
  • N. Paganini – Violin Concerto No. 2 in B minor Op. 7, Rondo (La Campanella)

Na fortepianie towarzyszyła – Irina Vinogradova

 

Krótkie noty biograficzne

Mone Hattori przyszła na świat w umuzykalnionej rodzinie w 1999 roku w Tokio. Pierwsze lekcje gry na skrzypcach zaczęła brać w wieku pięciu lat u Goro Masudy. W kolejnym roku była już uczennicą Akuri Suzuki, zaś dwa lata później rozpoczęła kształcenie pod kierunkiem Zakhara Brona. Kształci się zarówno w Toho-Gakuen School of Music dla dzieci i młodzieży, jak i na kursach muzycznych organizowanych na całym świecie. Jest laureatką kilku konkursów. W 2009 zdobyła pierwszą nagrodę w XI Międzynarodowym Konkursie Młodych Skrzypków im. K. Lipińskiego i H. Wieniawskiego w Lublinie oraz w Japan Arts Competition. W 2013 roku została uhonorowana pierwszą nagrodą i nagrodą specjalną w Międzynarodowym Konkursie Młodych Wirtuozów w Bułgarii, jak również honorowym Grand Prix (w najwyższej kategorii wiekowej) w Nowosybirsku w Rosji.

Ellinor D’Melon urodziła się w Kingston na Jamajce w 2000 roku. Jest córką profesor pianistyki Olgi Marii Moraguez i profesora sztuk plastycznych Eugenio D’Melon. W wieku czterech lat rozpoczęła naukę gry na skrzypcach u Faya Robothama, następnie kształciła się u prof. Steven Woodhama. W maju 2005 roku dała swój pierwszy koncert, podczas którego akompaniowała jej mama. Od roku akademickiego 2010/2011 studiuje w Reina Sofia School of Music w Madrycie pod kierunkiem prof. Zakhara Brona. Jest laureatką kilku międzynarodowych konkursów skrzypcowych. W 2012 roku zdobyła pierwszą nagrodę w XII Międzynarodowych Konkursie Młodych Skrzypków im. K. Lipińskiego i H. Wieniawskiego w Lublinie. W 2005 i 2007 roku zdobyła kilka nagród i wyróżnień w konkursach organizowanych przez Annual Association of Music Teachers na Jamajce.

Film

  • E. Bloch "Sonata for violin and piano" no. 1 - gra Mone Hattori32:46
  • F. Schubert "Grand Duo for Violin and Piano" in A Major gra Ellinor d’Melon20:18
  • R. Korsakov "The Golden Cockerel" Fantasy (arr. by Efrem Zimbalist) gra Mone Hattori08:59
  • H. Wieniawski "Fantaisie brillante on themes from Gounod’s Faust" Op. 20 gra Ellinor d’Melon16:21
  • G. Bizet - Carmen Fantasy (arr. by F. Waxman) gra Mone Hattori11:13
  • P.I. Tchaikovsky "Souvenir d’un lieu cher for violin and piano" Op. 42, No. 2 Scherzo gra Ellinor d’Melon03:44
  • N. Paganini - Caprice No. 17 in E-flat major Op. 1 gra Mone Hattori03:60
  • N. Paganini – Violin Concerto No. 2 in B minor Op. 7, Rondo (La Campanella) gra Ellinor d’Melon05:31

Materiał zrealizowany we współpracy z

Polecane artykuły

Warsztaty z Laureatem – Keiko Urushihara

Reportaż zrealizowany w czasie pobytu w lipcu 2015 roku w Poznaniu Keiko Urushihara — zwyciężczyni VIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego, by podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem z młodymi muzykami.

czytaj dalej

Renowacja grobu Józefa Wieniawskiego

Józef Wieniawski – polski kompozytor, nauczyciel, wirtuoz – mieszkał, a w 1912 roku zmarł w Brukseli i tam został pochowany. Brat wybitnego, XIX-wiecznego skrzypka — Henryka Wieniawskiego. Do dziś, na Cmentarzu Ixelles, znajduje się Jego nagrobek, który w 2016 roku został poddany renowacji, między innymi dzięki staraniom Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu.

czytaj dalej

Skrzypce – harmonia doskonałości

Gdzie i kiedy pojawiły się skrzypce, pozostaje do dziś niewyjaśnioną zagadką. Najczęściej za ich ojczyznę uważa się Włochy, ale istnieje też teoria o polskim rodowodzie skrzypiec. Nie rozstrzygając, skąd pochodzą, możemy z całą pewnością powiedzieć, że nie powstały od razu. Ich powstanie było wynikiem długo trwającej ewolucji, a dziś odnajdujemy jedynie niektóre ogniwa tego procesu.

czytaj dalej

Skrzypce – instrument wielowymiarowy

Skrzypce - instrument wielowymiarowy Wielu znawców, z wielu dziedzin związanych z muzyką i nie tylko z nią, mówiło już, że skrzypce to specjalny, spośród innych, instrument muzyczny.Jest tak nie tylko dlatego, że mają one ton podobny do głosu człowieka. Mają też...

czytaj dalej

Refleksje o obrazie “Dziewica Orleańska” Jana Matejki

Dziewica Orleańska Jana Matejki – największy przestrzennie i najważniejszy dla Mistrza obraz historyczny. Matejko zaczął malować swój cykl, wielkich obrazów historycznych, by zrealizować pewien program ideowy - program bardziej z dziedziny „ducha”, aniżeli z dziedziny...

czytaj dalej

Sztuka skrzypcowa Karola Lipińskiego

Fascynującym zagadnieniem dla dzisiejszego wykonawcy jest próba odpowiedzi na nurtujące go pytanie: jak grali dawni mistrzowie? O ileż łatwiejsza jest ocena gry wirtuozów początku XX stulecia, którzy mogli swój kunszt muzyczny zarejestrować na wchodzących wówczas do użycia płytach woskowych.

czytaj dalej